sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Lumi tuli.....

... ja nyt jo sulaa pois.
Aamulla tuli hyvälle mielelle kun katsoi ikkunasta ulos, lunta tulee. Jei.
No se ilo päätyi lyhyeen. Nyt jo meillä sataa vettä ja kaikki se muutama sentti lunta häviää silmissä :(.





Nyt JO olen raaskinut sytyttää tämän perjantaina ostamani kynttilän. Koko olohuone täyttyy ihanalla tuoksulla :)




Eilen kävimme 4 vee synttäreillä. Talo täynnä lapsia ja vanhuksia. Meno oli aika kovaa lievästi sanottuna.



W:n 4 vee kakku





Jo kolmas adventti. Ajatella. Viimeiset jouluvalmistelut pitäisi aloittaa.
Apropå joulu. Minähän kerroin muutoksista. Tarkoitus oli mennä minun äidin luo. Nyt kutsun äitini ja siskoni meille sekä ystäväni ja hänen perheensä. Miksi ystäväni & perhe?! No siksi että, hänellä on uusperhe ( vai miksi sitä sanotaan ). Avokilla tytär joka tänä jouluna viettää isänsä kanssa joulun. He lähtevät tämän avokin vanhempien luo. Ystäväni on ainoa lapsi joten hän haluaa tietenkin viettää oman äitinsä kanssa joulun. No, tämä ystäväni äiti " ei kelpaa " vieraaksi avokin vanhempien luo!!!  MITÄH!!??!  Siis oikeasti. Minua alkoin niin ##¤%¤¤&!???! että kysyin ystävältäni josko he haluaisivat tulla meille syömään aattona?! Hänelle tuli siitä tippa silmään. Minä nyt en oikein tajua tuota avokin ja hänen perheensä toimintaa?!  Ehkä minun ei pidäkään tajuta.
Meitä tulee nyt sitten olemaan 12 henkilöä aattona. Minun avokkini taas kysyi että mihin minä kaikki laitan istumaan?! No, helppoa. Roudaan olohuoneenpöydän ja hänen nojatuolinsa olohuoneesta ulos. Sijoitan kaksi ruokapöytää peräkkäin ja tuolit ympärille. Noin helppoa se on jos on tahtoa.
Yhdessä olohan on joulun tarkoitus. Eli mielestäni yhdessä voidaan olla ja nauttia pöydänantimista vaikkakin ei olla verisukulaisia.

Verisukulaisista taas tuli toinen asia mieleen. Muistatte ehkä että olen kertonut tukututkimuksesta. Minä olen ällikällä lyöty siitä mitä kaikkea olen löytänyt. Muutamia nimiä mainitakseen sukupuussani vilahtaa nimet, Donner, Helen Scherfbeck, Mannerheim, Adolf Ehrnrooth, Zachris (Sakari ) Topelius, Svinhufvud , Serlachius, Kalkki Petteri joka perusti kalkkitehtaan Lohjalle ( virkkalaan ) mm. sekä kasa siniveristä ja nimiä jota ei hullukaan osaa lausua ;). 700 luvulle olen päässyt ja löysin viikinki kuninkaan nimeltä Gorm. Missähän on mennyt pieleen että minusta on tullut vain tavallinen MattiMeikäläinen ;) .
Tuo sukututkimus vie mennessään. NIIN mielenkiintoista hommaa että huh huh.




Kiitoksia vierailustasi :)




Mukavaa sunnuntaita kaikille!








5 kommenttia:

  1. Joulu on hyvän tahdon ja rakkauden juhla; teille on totisesti sellainen tulossa <3
    Valoisaa mieltä viikkoosi ja ihania jouluvalmisteluhetkiä!

    VastaaPoista
  2. Hei! Itsekin harrastan sukututkimusta ja uteliaisuuteni heräsi heti, että miten ihmeessä olet onnistunut pääsemään 700-luvulle, kun monilla sukututkijoilla harrastus tökkää 1700-luvulla käytyyn isovihaan, jolloin kirkonarkistot ovat monin paikoin tuhoutuneet. Joskus päästään henkikirjojen, maakirjojen, läänintilien yms. avustuksella seuraamaan suvun jäsentä tuonne 1500-luvulle, mutta ei juurikaan sen kauemmas.

    Terv. Jaana

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jaana!
      Hiskistä on joskus ollut apua.Minä käytän sitten ohjelmaa nimeltä geni.com johon olen naputellut sukuni. Ohjelma löytää osumia toista sukupuista. Ja minun puuni on sitten yhdistetty muihin puihin joissa sukua onkin sitten tutkittu paaaaljon pidemmälle kun minä :). Geni ilmoittaa myös millä lailla olet sukua kyseiselle henkilölle.
      Eli itse en ole kuin 1600-luvun loppuun päässyt kahta haaraa pitkin :) Minulla on käynyt todella tuuri kun on monia ihan kunnon sukututkijoita "suvussa". Sekä minulla oli äidin isän puolelta jo alkua josta jatkaa.

      Poista
  3. No nyt tuli sitten minulla tippa linssiin, niin kaunis ele sinulta, ja varmasti tulee hauska ja ikimuistoinen joulu teille, nauttikaa kun kerrankin tulee vähän kuin vahingossa rikottua kaavoja!

    VastaaPoista
  4. Voi kun kaunis ajatus sinulta ottaa ystäväsi ja hänen äitinsä teille nauttimaan jouluruuasta! <3 Minäkin ihan liikutuin... Olet kyllä harvinaislaatuisen ihana ystävä! Rauhallista ja tunnelmallista joulua teille!!

    VastaaPoista